Kuvituskuva jossa alakoulainen poika lohduttaa alakoululaista tyttöä

Miten voi toimia, kun jotakuta kiusataan

Ole rohkea. Se, että löytää itsestään rohkeuden toimia silloinkin, kun se ei tunnu aivan helpolta saattaa olla myös itselle tärkeä kokemus. Saatat olla rohkeampi kuin uskoitkaan.

Älä jää yleisöksi. Sen sijaan, että nauraisit mukana tai seuraisit tilannetta sanomatta mitään, voit näyttää kiusaajalle, ettet hyväksy hänen toimintaansa poistumalla tilanteesta.

Auta kiusattua oppilasta poistumaan tilanteesta. Onko joku tapa, jolla voisit saada tilanteen rauhoittumaan niin, että kiusattu oppilas pääsee siitä pois? Voisitko käskeä kiusaajaa lopettamaan? Tai sanoa kiusatulle oppilaalle, että mennään pois? Vetää häntä hihasta ja pyytää mukaasi. Kiusaaja saattaa yllättyä, kun joku tuleekin väkiin tilanteeseen ja tukee kiusattua oppilasta. Muista kuitenkin mennä väliin vain silloin, kun sinusta itsestäsi tuntuu turvalliselta tehdä niin.

Kerro aikuiselle. On tärkeää kertoa jollekulle koulun aikuisista mahdollisimman nopeasti, kun huomaat, että jotakuta kiusataan.

Kaverin kanssa helpompaa. Jos kiusatun oppilaan tukeminen tuntuu liian pelottavalta yksin, ota kaveri mukaan. Voit myös miettiä hyvän ystäväsi kanssa jo etukäteen, miten voisitte osoittaa tukenne kiusatulle oppilaalle. Tai miten voisitte toimia, kun jotakuta kiusataan.

Älä jätä yksin. Tukea voi osoittaa monella tapaa, myös varsinaisten kiusaamistilanteiden ulkopuolella. Tärkeintä on näyttää kiusatulle oppilaalle, ettei hän ole yksin ja ettet sinä hyväksy kiusaamista.

Oma suunnitelma. Voit miettiä jo etukäteen, miten toimit, kun huomaat että jotakuta kiusataan. Minkälaisia ne tilanteet ovat? Miten voit toimia silloin? Omia mahdollisuuksia/tapoja toimia tilanteissa, joissa jotakuta kiusataan on usein myös hyvä miettiä aikuisen tai luotettavan kaverin kanssa.