Kuvituskuva tytöstä joka jäänyt leikin ulkopuolelle koulun pihalla

Mitä kiusaaminen on?

• Tiesitko, että

…lähes jokainen meistä on kohdannut kiusaamista?

…kiusaaminen ei vaikuta ainoastaan siihen, jota kiusataan (vaan koko luokkaryhmään.)

…kaikilla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.

Lähes jokainen meistä on kohdannut kiusaamista. Saattaa olla, että olet nähnyt, kun jotakuta toista kiusataan tai sinua itseäsi on kiusattu.

Kiusaaminen on sitä,

• kun yhdelle ja samalle oppilaalle aiheutetaan tahallaan ja toistuvasti pahaa mieltä.
  • pahaa mieltä aiheuttavat joku tai jotkut, jo(i)ta vastaan kiusatun on vaikea puolustautua.

Kiusaaminen on erityisen raukkamainen teko, koska kiusatun oppilaan on usein hankala puolustaa itseään. Kiusaamista voi tapahtua välitunnilla, ruokalassa, koulun käytävillä tai oppituntien aikana. Ehkä olet huomannut, että jotakuta nimitellään tai hänelle naureskellaan? Tönitään, lyödään tai viedään tavaroita? Tai ehkä luokallasi on oppilas, josta puhutaan selän takana tai häntä ei oteta mukaan porukoihin? Tai ehkä sinulle itsellesi on käynyt niin?

Kiusatuksi joutuminen satuttaa syvältä. Ei myöskään tunnu hyvältä käydä koulua silloin, kun tietää että jotakuta kiusataan ja hänellä on paha olla.

Kenenkään ei tarvitse sietää kiusaamista. Suomessa laki turvaa kaikille oppilaille oikeuden turvalliseen opiskeluympäristöön. Se tarkoittaa, että jokaisella oppilaalla on oikeus vaatia, että kiusaamiseen puututaan. Se tarkoittaa myös, että koulun aikuisilla on velvollisuus puuttua kiusaamiseen.