Jos sinua kiusataan

• Tiesitko, että..

…kiusatuksi joutumisen kanssa ei ikinä kannata jäädä yksin?

…kiusatuksi joutuminen ei ole oma vika?

• Tiedätkö, mitä voit tehdä, jos sinua kiusataan?

Noin joka kymmenes oppilas joutuu toistuvasti kiusatuksi. Tämä tarkoittaa kymmeniä tuhansia (?) lapsia ja nuoria. Jos sinua kiusataan, et siis ole kokemuksesi kanssa yksin. Kiusatuksi joutuminen aiheuttaa monenlaisia tunteita. Miksi juuri minulle tapahtuu näin? Onko minussa jokin vikana? Miksi minä en ansaitse tulla kohdelluksi hyvin?

Vika ei ole sinussa. Kiusatuksi joutuminen ei ikinä ole ansaittua. Kiusaaminen on aina raukkamainen teko, joka loukkaa toisen ihmisen ihmisarvoa. Sinun ei siis tarvitse alistua kiusaamiseen, kenelläkään ei ole oikeutta kohdella sinua niin.

Älä jää kiusaamisen kanssa yksin

Kiusaaja tavallaan haluaa, että alistut tilanteeseen, etkä puhu siitä kenellekään. Jos muut ihmiset eivät tiedä tilanteestasi, he eivät myöskään pysty auttamaan.

Jos sinua kiusataan kerro siitä aikuiselle, johon luotat. Mieti, kuka tämä ihminen juuri sinun kohdallasi on? Ehkä se on vanhempi tai perheenjäsen? Tai ehkä se on joku koulustasi: opettaja, psykologi, kuraattori tai koulunkäyntiavustaja? Tai onko koulussasi kiusaamisenvastainen tiimi, jolle voit kertoa asiasta? Tai vaikkapa nuoriso-ohjaaja? Jos ensimmäinen henkilö, jolle kerrot ei tunnu ottavan asiaa vakavasti, älä lannistu, vaan kerro jollekin toiselle. Aikuiselle kertominen on tärkeä askel siihen, että kiusaamiseen voidaan puuttua. Voit myös saada aikuiselta tukea ja ymmärrystä tilanteeseesi.

Joskus voi tuntua helpommalta puhua tilanteesta ensin esimerkiksi luokkakaverille, ystävälle tai sisarukselle. Kuka tällainen luotettu ihminen voisi sinun kohdallasi olla? Hän voi olla joku, jonka ajattelet ymmärtävän tilanteesi ja tukevan sinua. Tai ehkä joku, jonka tiedät kokeneen samanlaista kohtelua.

Pysy vahvana

Usein kiusaajat haluavat satuttaa muita, koska se saa heidät tuntemaan, että heillä on valtaa. Pysy siis vahvana ja muistuta itseäsi, että kiusatuksi joudutaan. Kiusaaminen on muiden huonoa käytöstä. Joskus vie aikaa, että tilanteet muuttuvat ja ongelmat saadaan ratkaistua. Tärkeintä on muistaa, ettei tilanne ole sinun syysi.

Mieti, miten sinä voit tsempata itseäsi? Usein saattaa auttaa, että puhuu mielessään itselleen kuten puhuisi hyvälle ystävälle.