Kuvituskuva kuudesluokkalaisista kaveruksista koulun pihalla

Jos huomaat, että jotakuta kiusataan

•  Tiesitkö, että
    …voit omalla toiminnallasi tukea kiusattua oppilasta?
    …on monenlaisia tapoja auttaa ja tukea toista?
  • Tiedätkö, mitä voit tehdä, jos huomaat että jotakuta kiusataan?

Vaikka sinua itseäsi ei olisi kiusattu olet todennäköisesti ollut läsnä, kun jotakuta kiusataan. Tai tiedät jonkun, jolle on tapahtunut niin. Usein se, että näkee tai tietää jotakuta kiusattavan aiheuttaa ristiriitaisia tunteita. Ehkä haluat tukea kiusattua oppilasta mutta et tiedä miten. Tai sinua pelottaa, että sinuakin saatetaan kiusata, jos osoitat tukesi kiusatulle oppilaalle.

Empatian avulla tunnistamme, milloin toinen tarvitsee apua. Empatia myös saa meidät kohtelemaan muita ihmisiä tavalla, jolla he toivovat tulevansa kohdelluiksi. Jos toinen on esimerkiksi surullinen, empatia saa meidät kokemaan surua. Se myös auttaa meitä ymmärtämään muita paremmin silloinkin, kun he toimivat tavalla, jota on syystä tai toisesta hankala ymmärtää.

Sinä voit olla avain muutokseen

Empatian tunnetta ja siitä seuraavaa halua auttaa toista kannattaa kuunnella. Joskus on myös hyvä ajatella itsensä kiusatun oppilaan asemaan ja miettiä, miltä se sinusta itsestäsi tuntuisi. Mitä toivoisit muiden tekevän? Miltä sinusta tuntuisi, jos joku toinen puolustaisi sinua? Se, että autat ja tuet kiusattua oppilasta saattaa olla hänelle äärettömän tärkeää. Asia, jonka hän muistaa vielä vuosien jälkeenkin. Ole siis rohkea!

Tsemppariviestintää

Joskus viestimme muuta kuin oli tarkoitus tai muuta kuin oikeastaan haluaisimme. Kiusaamistilanteissa tämä voi näkyä esimerkiksi siten, että tunnemme kiusatun puolesta pahaa oloa, mutta silti huomaamme nauravamme kiusaajan jutuille. On tärkeää osoittaa kiusatulle, että

•  mielestäsi häntä kohdellaan väärin,
  • olet hänen puolellaan ja
  • haluat tukea häntä

Voitkin miettiä jo etukäteen, millä sanoilla, ilmeillä, eleillä, teoilla tai tekemättä jättämisillä voit viestittää näitä asioita. Minkälaiset tavat tukea toista ovat sinulle helppoja? Entä onko joitain tapoja tukea kiusattua, joita haluaisit koittaa, vaikka ne eivät tuntuisi aivan helpoilta?

Muista myös, että kiusatun oppilaan tukeminen ja auttaminen ei aina tarkoita sitä, että menisit väliin kiusaamistilanteessa. Voit osoittaa tukea myös muulloin esimerkiksi ottamalla toisen mukaan yhteiseen tekemiseen, hymyilemällä tai vaikka kysymällä, mitä toiselle kuuluu. Pienetkin teot saattavat aiheuttaa suuren muutoksen.