Kuva tekstillä pidaä huolta muista ja itsestäsi

Startti kiusaamisvapaaseen lukuvuoteen Hermannin koulun johdolla 18.8.2022

Linkki live streamiin torstaina 18.8. klo 13-14

Ole muutoksentekijä -kampanjalla 13–18-vuotiaat nuoret haastettiin mukaan kiusaamisen vastaiseen toimintaan suunnittelemaan ja toteuttamaan kiusaamisen vastaisten toimenpiteiden tai tapahtumien kokonaisuus. Voittajaksi valitussa ehdotuksessaan Hermannin koulun tukioppilaat haluavat vaikuttaa kiusaamiseen tekemällä koulun sisällä tapahtuvaa kiusaamista näkyväksi. Nuorten ideana oli kerätä anonyymejä kiusaamistarinoita oman koulun oppilailta. Tarinoiden esiin tuominen herättäisi oppilaissa myötätuntoa ja voisi saada kiusaavat oppilaat ymmärtämään, miltä kiusatuksi joutuminen tuntuu.

Kampanjaan liittyvät #kiusaamisvapaahermanni-tapahtumat järjestetään torstaina 18.8.2022. Tilaisuuden järjestävät Hermannin koulun tukioppilaat yhteistyössä KiVa Koulun ja INVEST psykologian kanssa. Päivä koostuu kahdesta tapahtumasta, joista toinen järjestetään koulupäivän aikana klo 13–14 ja jota voi seurata livestriimin kautta kouluissa ympäri Suomen. Illalla järjestetään kaikille asiasta kiinnostuneille avoin iltatilaisuus (klo 16-18) Salohallissa.

Kouluille suunnatun livestriimauksen aikana ohjelmassa on musiikkia – mukana artisti CLEDOS, presidentti Sauli Niinistön tervehdys, videotervehdyksiä (mm. Roni Back ja Keko Salata), anonyymejä kiusaamistarinoita, paneelikeskustelu ja ensiesityksenä Hermannin koulun nuorten kiusaamisen vastaisen oman biisin ensiesitys!

Paneelikeskusteluun osallistuvat Riina Länsikallio (erityisasiantuntija, OPH), Katja Mettinen (ylitarkastaja, lapsiasiavaltuutetun toimisto), Ville Koikkalainen (yhteistyön asiantuntija, Suomen Vanhempainliitto), Anna-Kaisa Hiedanniemi (kouluyhteistyö, MLL), Christina Salmivalli (professori, Turun yliopisto) ja edustaja poliisista. Oppilaiden kysymyksiin pohjautuvaa keskustelua käydään koulukiusaamisesta ja sen ehkäisemisestä.

Iltatilaisuuteen osallistuvien on mahdollista kierrellä eri järjestöjen messuosastoja sekä tutustua esillä olevaan kiusaamisen vastaiseen valokuvanäyttelyyn. Koulun tukioppilaat pitävät iltatilaisuudessa kahvilaa.

Iltatapahtumassa puhujina: Riina Länsikallio (erityisasiantuntija, OPH), Christina Salmivalli (professori, Turun yliopisto), edustaja poliisista, Jori-Pekka Kuuranne (K-kauppias, K-Market Ollikkala) ja Ville Koikkalainen (yhteistyön asiantuntija, Suomen Vanhempainliitto). Musiikkiesityksestä vastaa Henrika Ojala (Joonas Pyöli säestää), lisäksi Hermannin koulun nuorten kiusaamisen vastaisen oman biisin esitys!

Lue tapahtuman tarkka ohjelma klikkaamalla tästä (pdf).

Järjestäjä: Salon kaupunki (Hermannin koulu, Salon nuorisopalvelut, liikuntapalvelut ja kulttuuripalvelut), KiVa Koulu ja Turun yliopiston tutkimuksen lippulaiva INVEST. Yhteistyökumppaneina toimivat Kesko ja Lions Club Salo.

#kiusaamisvapaahermanni @kivakoulu @invest

Linkki live streamiin 18.8.2022 klo 13–14 .
Linkkiä painamalla aukeaa ns. sisäänpääsysivu, sisäänpääsy on mahdollista joko tunnuksilla tai ”vieraskirjautumisella”, johon nimeksi tai nimimerkiksi riittää vaikka vain yksi kirjain (mitään sähköpostia, salasanaa tms. ei tarvita).