KiVAppi -sovellus

KiVAppi on KiVa Koulu® -toimenpideohjelmaan luotu sovellus koulun KiVa-tiimin käyttöön. Se on tehty vaihtoehdoksi kiusaamistapauksien kirjaamiseen sähköisesti. Sovellusta voi käyttää joko paperisten lomakkeiden ohella tai sillä voi korvata paperit kokonaan. KiVAppi on ladattavissa App Storesta/Google Playsta.

Lataa KiVAppi tabletille tai puhelimeesi ja rekisteröidy käyttäjäksi omilla tiedoillasi. Rekisteröitymistä varten tarvitset koulutunnuksen ja opettajasalasanan. Rekisteröitymisestäsi lähtee automaattisesti sähköpostiviesti koulusi rehtorille, joka hyväksyy sinut KiVAppin käyttäjäksi. Rehtori vahvistaa jokaisen KiVAppiin rekisteröityneen henkilön siltä osalta, että tämä vastaa kiusaamistapausten selvittämisestä kyseisessä koulussa. Rehtori voi vahvistaa käyttäjiä sovellukseen ilman rekisteröitymistä KiVAppiin. Kun rehtori on vahvistanut sinut käyttäjäksi, pääset omalla sähköpostiosoitteellasi ja luomallasi salasanalla kirjautumaan sovellukseen.

KiVAppi löytyy myös Internetistä: https://kivappi.kivakoulu.fi/ Rekisteröityminen tapahtuu samalla tavalla kuin tabletilla/puhelimella. KiVAppin tietosuojailmoitus löytyy myös sovelluksesta.

Kiusaamistapausten kirjaamisesta syntyy erillinen rekisteri, jonka rekisterinpitäjä on koulutuksen järjestäjä. Tämä rekisteri on henkilörekisteri, mikäli oppilaista tallennetaan sovellukseen henkilötietoja. Arkaluonteisia asioita (mm. terveydentila) ei kirjata sovellukseen. Sovelluksen kautta annettuihin oppilaita koskeviin tietoihin pääsevät sovelluksen käyttäjät (KiVa-tiimin jäsenet), joiden käyttöoikeudet koulun rehtori on vahvistanut.

Rehtori pääsee hallinnoimaan sovelluksen käyttäjiä rekisteröitymällä KiVAppin käyttäjäksi. Rehtori hyväksyy itse oman rekisteröitymisensä. Rehtorilla on sovelluksen oikeassa yläkulmassa uloskirjautumisen lisäksi painike “Käyttäjät”, josta näkee omaan kouluun rekisteröityneet sovelluksen käyttäjät.

Kiusaamistapaukset kirjataan KiVAppiin vaiheittain. Sovelluksessa on automaattinen uloskirjaus kahden tunnin kuluttua sen avaamisesta. Kirjatut tiedot eivät tallennu automaattisesti, vaan jokainen vaihe on tallennettava erikseen.

Kiusaamistapausten selvittämiskeskustelut ovat kasvatuskeskusteluja. Oppilaiden huoltajilla on oikeus pyynnöstä nähdä omaa lastaan koskevat kirjaukset. Lomakkeiden tulostaminen onnistuu selaimen kautta https://kivappi.kivakoulu.fi/ . Viestit-toimintoa ei ole vielä otettu käyttöön. Toivomme käyttäjiltä kokemuksia sovelluksesta.

Video KiVa-tiimin toiminnasta löytyy videomateriaaleista kirjautumalla KiVa-intraan.