Pulmikas -peli

Pulmikas on uusi mobiililaitteilla joukkueissa pelattava peli, joka kannustaa oppilaita keskustelemaan koulun arkeen liittyvistä aiheista ja ongelmatilanteista, kuten ryhmässä toimiminen, kaikkien kunnioittaminen, ryhmäpaine sekä kiusaaminen.

Pulmikas-pelin logo
Pulmikas-logo, joka toimii myös linkkinä pelin aloitussivulle

OPPILAS KiVa-koulussa: Klikkaamalla yllä olevaa logoa pääset mukaan opettajan käynnistämään peliin pelaamaan Pulmikasta.

Oppilaat kirjautuvat sisään peliin mobiililaitteillaan osoitteessa www.pulmikas.fi. Opettaja antaa kirjautumiseen tarvittavan pelin tunnuksen. Peliin kirjautuneet oppilaat liittyvät joukkueisiin opettajan ohjeiden mukaisesti.

PULMIKAS PÄHKINÄNKUORESSA

Pulmikas-pelin ohjaajana toimii opettaja, joka ohjaa peliä mobiililaitteellaan (kännykkä tai tabletti). Oppilaat voivat pelata peliä omalla tai koulun mobiililaitteella tai tietokoneella. Peliä varten pelaajilla täytyy olla toimiva internet-yhteys. Pelin aikana liikkuu jonkin verran dataa (enimmillään 2 Mt peliä kohden), josta voi tulla oppilaalle kustannuksia liittymästä riippuen. Opettajan vastuulla on varmistaa, että kaikilla oppilailla on lupa käyttää kännykkää pelaamiseen. Omien kännyköiden sijaan peliä voi pelata myös koulun laitteilla.

• Pelin tavoite on kannustaa oppilaita keskustelemaan esitettyjen ongelmatilanteiden ratkaisuvaihtoehdoista.
  • Pelin kesto riippuu oppilaiden keskusteluaktiivisuudesta.
  • Peliä pelataan opettajan ohjaamana joukkueissa.
  • Pulmikas-peliä voi hyödyntää ryhmäytymisen ja opetuksen välineenä.

PIKAOHJEITA OPETTAJALLE PELAAMISEEN KiVa-KOULUSSA

1. Mene mobiililaitteellasi sivulle: pulmikas.fi/login.
  2. Syötä koulutunnus ja opettajasalasana.
  3. Avaa yhteinen näyttö: pulmikas.fi/screen
  4. Kun olet kirjautunut peliin, seuraa ohjeita mobiililaitteen näytöltä.

Tarkempia ohjeita löydät Pulmikas-pelioppaasta kirjautumalla kivakoulu-sivustolle.

Pulmikas-pelistä ei synny henkilörekisteriä Turun yliopistolle.